Citymarketeers uit EUREGIO nemen binnenstad Enschede onder de loep

Dinsdag 12 december waren Nederlandse en Duitse citymarketeers uit de Euregio te gast in Enschede. Het toeristische projectbureau van de EUREGIO heeft een grensoverschrijdend citymarketing netwerk opgestart. Doel is om grensoverschrijdend kennis en ervaringen te delen.

Enschede Promotie is de eerste gastheer van de Nederlands-Duitse citymarketing bijeenkomst binnen het Interreg-project “Grenzeloze Toeristische Innovatie (GTI)”. De genodigden keken bij Enschede Promotie achter de schermen en brachten een bezoek aan de binnenstad. Dat leverde waardevolle inzichten op. ‘Het was een geslaagde eerste netwerkbijeenkomst; de citymarketeers gaven hun feedback op onze binnenstad’ stelt Marieke ter Brugge, directeur Enschede Promotie. ‘Enschede Promotie maakt gebruik van de expertise van de collega’s’. De projectpartners willen graag meer inzicht krijgen in de manier waarop bezoekers de stad beleven, waarbij de focus ligt op bezoekers uit Duitsland. De citymarketeers hebben gekeken naar het winkelaanbod, toegankelijkheid en informatievoorziening. Zij zijn gevraagd aan te geven wat hen opviel in de binnenstad, waar volgens hen kansen liggen en waar verbeteringen. Ook hebben zij vooraf de websites uitinenschede.nl, stadtenschede.de en de social media kanalen beoordeeld. Na de rondgang gaven de aanwezigen aan positief verrast te zijn over de winterse aankleding van de binnenstad, de gemoedelijke sfeer en het grote en veelzijdige horecaen winkelaanbod. Aanbevelingen van de deelnemers waren het verbeteren van de bewegwijzering in de parkeergarages en het grotendeels ontbreken van meertalige informatie op monumentale gebouwen. Enschede voert al sinds 2012 campagne in Duitsland en werkt daarbij graag samen met Duitse partners over de grens. Hier ligt de nauwe samenwerking met het EUREGIO projectbureau voor de hand. Projectleider Heike Rieger van de EUREGIO: ‘Bij steden aan beide kanten van de grens was interesse elkaar beter te leren kennen en van elkaar te leren. Ze krijgen nu de kans om een kijkje te nemen in elkaars keuken en van elkaars kennis gebruik te maken.’ Het Citymarketing netwerk maakt deel uit van het grensoverschrijdende INTERREGproject “Grenzeloze Toeristische Innovatie (GTI)”. De volgende bijeenkomst is gepland in het voorjaar 2018. De stad Münster is dan gastheer. Andere initiatieven in dit netwerk zijn professioneel doorgevoerde ‘Mysterie checks’ door buurlandgasten en ‘1 op 1 samenwerking tussen een Nederlandse en Duitse stad in het EUREGIO-grensbied´.

Achtergrondinformatie Het project ‘Grensoverschrijdende Toeristische Innovatie’ (GTI) wordt in het kader van het INTERREG V A programma Deutschland-Nederland medegefinancierd door het Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en door de Staatskanzlei van de deelstaat Nedersaksen, het Ministerie van Economische Zaken van de deelstaat Noordrijn-Westfalen en de provincies Overijssel en Gelderland. Het wordt begeleid door het programmamanagement bij de EUREGIO. Centraal binnen het project GTI staat de samenwerking met toeristische partners. Inhoudelijke zwaartepunten vormen onder andere de thema´s onlinemarketing, citymarketing en campingtoerisme. Daarnaast wordt kennis over de buurlandmarkt overgedragen en gedeeld tussen de toeristische bedrijven aan beide kanten van de grens om het toeristisch product nog beter te laten aansluiten op de betreffende vakantiemarkt. Alle Regionale Bureaus voor Toerisme in Gelderland en Overijssel (RBT KAN, Veluwe, Achterhoek en Rivierenland en Marketing Oost), alsmede partnerorganisaties in de Duitse streken Münsterland, Emsland, Grafschaft Bentheim en Osnabrücker Land werken samen in dit project.


Noot voor de redactie: Voor nadere informatie over de feedback van Enschede kunt u contact opnemen met Marieke ter Brugge van St. Enschede Promotie, tel. 053-4801970, marieketerbrugge@enschedepromotie.nl en voor het grensoverschrijdende netwerk Citymarketing met Heike Rieger van het Grensoverschrijdend Projectbureau Toerisme EUREGIO, 053-4605153, h.rieger@euregio.eu.