Bij een universiteit verwacht je natuurlijk een hoop knappe koppen. Maar de Universiteit Twente weet ook nog eens allerlei ondernemende geesten voort te brengen. Van veelbelovende start-ups tot aan gevestigde internationale bedrijven. De Universiteit Twente blijkt een voedingsbodem voor succesvol ondernemerschap.

Behoefte aan innovatie

Bij het ontstaan van de Universiteit Twente – 60 jaar geleden – waren er al zakelijke belangen in het spel. De textielindustrie- en machineproducenten hadden last van de zware concurrentie met lagelonenlanden. En zo had de Twentse industrie behoefte aan ingenieurs die innovaties konden aanjagen. Dankzij Twentse lobby werd duidelijk dat er een groot draagvlak was onder burgers en bedrijven. Dat leverde gelden op. En het landgoed Drienerlo bood alle ruimte voor een campus. Op die basis van toen, bouwen nu meer dan 12.000 studenten verder.

Altijd in ontwikkeling

Pionieren dat kunnen we hier wel. Maar we zijn ook zo clever om de vertaalslag te maken naar economische kansen. Neem de vele wetenschappelijke vindingen die op de campus ontstaan. Hoe vaak die leiden tot een onderneming? Nou, jaarlijks komen er maar liefst 15 tot 25 spin-offs vanuit de UT. Bovendien gaat het ondernemerschap breder dan de paden van enkel technologie. Naast Xsens en Demcon vinden immers ook Booking.com en Just Eat Takeaway hun roots op de UT. Wat het volgende mooie succes zal zijn? Grote kans dat het in de maak is, terwijl je dit leest!